Eric Vaarzon Morel gaat met zijn jonge talentvolle gasten op zoek naar de Spaanse klanken in de muziek van Miles Davis, een van de grootste en invloedrijkste jazzmuzikanten of all times. Specifiek de albums Kind of Blue en Sketches of Spain, die Miles samen maakte met Gil Evans als pianist/arrangeur. Kind of Blue (1959) is een van de meest populaire jazzalbums allertijden en bevat bijvoorbeeld naast Blue in Green en All Blues ook het nummer Flamenco Sketches.
Wat waren toch de beweegredenen van die twee om die zo specifieke Spaanse klanken en melodielijnen te verwerken in hun zo succesvolle albums? Een zoektocht naar de beroemde blue notes van Miles in de jazz, maar dan op z’n Spaans, op de flamenco-manier met de tonos negros (donkere zwarte klanken) uit de flamenco. Sketches of Spain (1960) komt nog dichter bij Eric’s flamenco; de Saeta en de Soleá zijn regelrecht ontleend aan oude flamenco-vormen. En het Concierto de Aranjuez is simpelweg de bekendste Spaanse gitaarmelodie aller tijden. Flamenco wordt wel eens met de blues vergeleken. Duende, blues, de magie van de Spaanse ziel spat er vanaf.
Zoals Miles Davis, ook wel de Picasso van de jazz genoemd, 60 jaar geleden de exotische, passievolle Spaanse klanken in de jazzwereld introduceerde, zo doet Eric dat nu op zijn geheel eigen wijze met zijn jonge talenten in het theater. Een flamencogitaar, een trompet, een elektrische gitaar, zang, effecten en drums/percussie vormen samen een flamenco/jazz ensemble vol passie en virtuositeit.